Zajęcia z integracji sensorycznej.

Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczna i profilaktyczna metoda pracy z dziećmi. Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Teoria SI bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące cale ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcji – czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku). Zajęcia odbywają se w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są sprzęty i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach.

Rodzaje trudności i problemów dzieci:

  • są zbyt ruchliwe, nad aktywne
  • są zbyt powolne, nieśmiałe, wyciszone
  • unikają zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpią na chorobę lokomocyjna
  • są mało sprawne ruchowo, mają trudności z jazdą na rowerze
  • mają problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie butów)
  • częściej niż inne dzieci przewracają się, upuszczają lub psują zabawki
  • unikają zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby)
  • mają trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
  • mają opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy
  • mają kłopoty z czytaniem i pisaniem
  • mają trudności z koncentracją uwagi
  • nie chcą jeść albo jedzą w sposób nieuważny, brudząc ubranie
  • negatywnie reagują na pewne bodźce dotykowe, nie lubią mycia wł